عدالت adalet

عدالت adalet

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بخش پنجم

بخش چهارم

ماده بیست و هشتم

1. یک کمیته حقوق بشر (که از این پس در این میثاق کمیته نامیده خواهد شد) تأسیس می شود. این کمیته مرکب از هجده عضو است و متصدي خدمات بشرح ذیل می باشد:

2. کمیته مرکب خواهد بود از اتباع دولتهاي طرف این میثاق، که باید از شخصیتهاي داراي مکارم عالی اخلاقی بوده و صلاحیتشان در زمینه حقوق بشر محرز (شناخته شده) باشد. مفید بودن شرکت بعضی اشخاص واجد تجربه در امور قضائی در کارهاي این کمیته مورد توجه واقع خواهد شد.

3. اعضاي کمیته انتخابی هستند و بر حسب صلاحیت شخصی خودشان خدمت خواهند نمود.

ماده بیست و نهم

1. اعضاي کمیته با رأي مخفی از فهرست اشخاص واجد شرایط مذکور در ماده بیست و هشت که به این منظور به وسیله دولتهاي طرف این میثاق نامزد شده اند انتخاب می شوند.

2. هر دولت طرف این میثاق نمی تواند بیش از دو نفر نامزد کند. این دو نفر بایستی از اتباع دولت معرف بوده باشند.

3. تجدید نامزدي یک شخص مجاز است.

ماده سی ام

1. اولین انتخابات دیرتر از شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این میثاق انجام نخواهد شد.

2. براي انتخابات کمیته هر بار حداقل چهار ماه پیش از تاریخ انجام آن به استثناي انتخاباتی که براي اشغال محل خالی طبق ماده بیست و چهار به عمل می آید دبیرکل سازمان ملل متحد از کشورهاي طرف این میثاق کتباً دعوت خواهد نمود که نامزدهاي خود را براي عضویت کمیته ظرف سه ماه معرفی کنند.

3. دبیرکل سازمان ملل متحد فهرستی بترتیب حروف الفباء از کلیه اشخاصی که به این ترتیب نامزد می شوند با ذکر نام دولتهائی که آنانرا معرفی کرده اند تهیه و آنرا حداکثر یکماه قبل از تاریخ انتخابات به دولت هاي طرف این میثاق ارسال خواهد داشت.

4. انتخابات کمیته در جلسه اي که به دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد از دولتهاي طرف این میثاق در مرکز سازمان ملل متحد تشکیل خواهد شد انجام می شود. نصاب این جلسه دو سوم دولتهاي طرف این میثاق است و منتخبین نامزدهائی خواهند بود که بیشترین تعداد رأي را بدست آورده و حائز اکثریت تام آراء نمایندگان دولتهاي حاضر و رأي دهنده باشند.

ماده سی و یکم

1. کمیته نمی تواند بیش از یک تبعه از هر دولت عضو داشته باشد.

2. در انتخاب اعضاي کمیته رعایت تقسیمات عادلانه جغرافیائی و شرکت نمایندگان اشکال مختلف تمدنها و سیستم هاي عمده حقوقی خواهد شد.

ماده سی و دوم

1. اعضاي کمیته براي مدت چهار سال انتخاب می شوند و در صورتی که مجدداً نامزد شوند تجدید انتخاب آنها مجاز خواهد بود لیکن مدت عضویت ٩ تن از اعضا منتخب در اولین انتخابات در پایان دو سال منقضی می شود. نام این ٩ تن بلافصله پس از اولین انتخابات بوسیله قرعه توسط رئیس جلسه مذکور در بند ۴ ماده ٣٠ معین می شود.

2. در پایان دوره تصدي، انتخابات طبق مواد قبلی این بخش میثاق بعمل خواهد آمد.

ماده سی و سوم

1. هر گاه یک عضو کمیته به نظر مورد اتفاق آراء سایر اعضاء کمیته انجام خدمات خود را به هر علتی جز غیبت قطع نموده باشد رئیس کمیته دبیرکل سازمان ملل متحد را مطلع و او کرسی عضو مزبور را بلامتصدي اعلام می کند.

2. در صورت فوت یا استعفاي یک عضو کمیته رئیس کمیته فوراً دبیرکل سازمان ملل متحد را مطلع و او آن کرسی را از تاریخ فوت یا تاریخی که به استعفاء ترتیب اثر داده می شود بلامتصدي اعلام می کند.

ماده سی و چهارم

1. هرگاه بلامتصدي بودن یک کرسی بر طبق ماده ٣٣ اعلام شود و دوره تصدي عضوي که به جانشینی باید انتخاب گردد، ظرف شش ماه از تاریخ اعلام بلامتصدي بودن منقضی نشود دبیرکل سازمان ملل متحد به هر یک از دولتهاي طرف این میثاق اعلام خواهد نمود که می توانند ظرف مدت دو ماه نامزدهاي خود را بر طبق ماده ٢٩ به منظور اشغال کرسی بلامتصدي معرفی کنند.

2. دبیرکل سازمان ملل متحد فهرستی بترتیب حروف الفباء از اشخاصی که به این ترتیب نامزد شده اند تهیه خواهد نمود و آنرا براي دولتهاي طرف این میثاق ارسال خواهد داشت. انتخاب براي اشغال کرسی بلامتصدي بر طبق مقررات مربوط این بخش از میثاق صورت خواهد گرفت.

3. هر عضوي که براي اشغال کرسی بلامتصدي اعلام شده بشرح مذکور در ماده سی و سه انتخاب می شود براي بقیه مدت عضویت عضوي که کرسی او در کمیته طبق مقررات آن ماده بلامتصدي شده است عضو کمیته خواهد بود.

ماده سی و پنجم

اعضاي کمیته با تصویب سازمان ملل متحد طبق شرایطی که مجمع عمومی با توجه به اهمیت خدمات کمیته تعیین نماید از منابع سازمان ملل متحد مقرري دریافت خواهند داشت.

ماده سی و ششم

دبیرکل سازمان ملل متحد کارمندان و وسائل مادي مورد احتیاج براي اجراي موثر وظایفی که کمیته به موجب این میثاق به عهده دارد در اختیار کمیته خواهد گذاشت.

ماده سی و هفتم

1. دبیر کل سازمان ملل متحد اعضاي کمیته را براي تشکیل نخستین جلسه در مرکز سازمان ملل متحد دعوت می کند.

2. پس از نخستین جلسه کمیته در اوقاتی که در آئین نامه داخلی آن پیش بینی می شود تشکیل جلسه خواهد داد.

3. کمیته معمولاً در مرکز سازمان ملل متحد یا در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو تشکیل جلسه خواهد داد.

ادامه مطلب در بخش ششم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM